Regulamin przyjęty przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sztumie na podstawie § 3 ust. 2 Zarządzenia Nr 115.2020 Burmistrza Miasta i Gminy Sztum z dnia 08.09.2020 r. w sprawie odwołania i powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sztumie ukonstytuowanej na posiedzeniu w dniu 09.09.2020 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
W SZTUMIE
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sztumie, zwanej dalej „Komisją”. Komisja działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U z 2019 r. poz. 2277 z późń. zm.),
2. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1030 z późn. zm.),
3. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 218 z późn. zm.)
4. Zarządzenia Nr 115.2020 Burmistrza Miasta i Gminy Sztum z dnia 08 września 2020 r. w sprawie odwołania i powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sztumie.
5. Innych właściwych przepisów prawa.
§ 2
1. Komisja inicjuje działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, innych uzależnień oraz przemocy na terenie Miasta i Gminy Sztum oraz działania na rzecz integracji społecznej osób uzależnionych i/lub dotkniętych przemocą oraz ich rodzin.
2. Komisja podejmuje czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, zgodnie z właściwymi przepisami.
§ 3
Komisja pracuje w ramach obowiązujących przepisów prawa, niniejszego Regulaminu oraz Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sztum uchwalonego przez Radą Miejską w Sztumie.
II. ZADANIA KOMISJI
§ 4
Do zadań Komisji w szczególności należą:
1.Opiniowanie projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sztum.
2. Rozpatrywanie spraw związanych z wprowadzaniem w życie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sztum.
3. Inicjowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, innych uzależnień, w tym narkomanii oraz przemocy w rodzinie w zakresie m.in.:
a) zwiększenia dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i ich rodzin, osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu, innych substancji, w tym narkotyków, oraz przemocą,
b) udzielania rodzinom, w których występują problemy uzależnień i przemocy pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
c) profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy, w szczególności wobec dzieci i młodzieży.
4. Rozpatrywanie zawiadomień osób i instytucji o przypadkach uzasadniających wszczęcie postępowania o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
5. Prowadzenie postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu:
a) kierowanie na badanie przez biegłych w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego,
b) wnioskowanie do sądu o zarządzenie poddania się badaniu osoby w przypadku braku opinii biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
6. Prowadzenie postępowania w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu:
a) kierowanie do sądu wniosków o wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
b) wnioskowanie do sądu o ustanowienie kuratora na czas trwania tego leczenia.
7. Opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej.
8. Dokonywanie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Sztum na podstawie upoważnienia wydanego przez Burmistrza Miasta i Gminy Sztum.
9. Współdziałanie z organami gminy, instytucjami, zakładami pracy, osobami fizycznymi, stowarzyszeniami oraz organizacjami społecznymi w zakresie promocji trzeźwego stylu życia i wartości abstynenckiej oraz rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy.
§ 5
Komisja może wydawać opinie w sprawie projektów dotyczących:
1. Liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Sztum.
2. Zasad usytuowania na terenie Miasta i Gminy Sztum miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
3. Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sztum.
III. ORGANIZACJA I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI
§ 6
1. Skład osobowy Komisji powoływany jest Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Sztum na czas nieokreślony.
2. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji, który powoływany jest przez Burmistrza Miasta i Gminy Sztum.
3. Na pierwszym posiedzeniu członkowie Komisji wybierają spośród siebie Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza Komisji. Wybór następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
4. Wszyscy członkowie Komisji zgodnie z obowiązującymi standardami mają obowiązek posiadać przeszkolenie w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz podnosić kwalifikacje w zakresie profilaktyki uzależnień i przemocy.
5. Członkowie Komisji pełnią swoje funkcje do czasu odwołania przez Burmistrza Miasta i Gminy Sztum, złożenia rezygnacji lub ustania członkostwa w inny sposób.
6. Komisja pracuje na posiedzeniach, które zwołuje Przewodniczący Komisji stosownie do potrzeb. W wyjątkowych sytuacjach Przewodniczący Komisji może zwołać posiedzenie, które odbędzie w formie zdalnej tj. telefonicznie, skype'a oraz e-mail.
7. Posiedzenie Komisji może odbyć się przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.
8. Członkowie Komisji pracują we wszystkich stałych zespołach:
- Zespół podejmujący czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w placówce leczenia uzależnienia od alkoholu.
- Zespół inicjujący działania w zakresie określonym w art. 4 ¹ ust.1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- Zespół opiniujący wnioski o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (art. 18 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
- Zespół dokonujący kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia.
9. Posiedzenia Komisji są protokołowane. Protokół poddawany jest pod głosowanie na kolejnym posiedzeniu Komisji.
10. Członkowie Komisji potwierdzają swą obecność na posiedzeniu podpisaniem listy obecności.
11. Komisja w zakresie swojej właściwości podejmuje decyzje w formie uchwał, postanowień, stanowisk i opinii, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.
12. W posiedzeniach Komisji na zaproszenie Przewodniczącego mogą uczestniczyć przedstawiciele organizacji społecznych, zawodowych oraz inne osoby.
13. Wnioski o leczenie odwykowe składane są w siedzibie Komisji bądź w zamkniętej kopercie z dopiskiem „wniosek o leczenie odwykowe” w sekretariacie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sztumie (MGOPS).
14. Po zakończonym postępowaniu o leczenie odwykowe akta oraz dokumenty dot. działalności Komisji przekazywane są do archiwum w terminie do końca marca danego roku.
§ 7
1. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy:
a) planowanie i organizowanie pracy Komisji,
b) bieżący nadzór nad terminowością i prawidłowością realizacji zadań Komisji,
c) reprezentowanie Komisji przed organami gminy i na zewnątrz,
d) podpisywanie dokumentów wyrażających stanowisko Komisji,
e) współpraca z podmiotami zajmującymi się problematyką rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy.
2. Zastępca Przewodniczącego zastępuje Przewodniczącego Komisji podczas jego nieobecności.
3. Do zadań Sekretarza należy:
a) sporządzanie protokołów z posiedzeń Komisji,
b) sporządzanie listy obecności składu Komisji,
c) przygotowanie korespondencji w sprawach bieżących Komisji,
d) prowadzenie wszelkiej dokumentacji Komisji, w tym sprawozdawczości,
e) przygotowywanie dokumentacji spraw rozpatrywanych na posiedzeniach Komisji,
f) powiadamianie członków Komisji o terminie, miejscu i ustalonym porządku posiedzeń,
g) realizacja innych zadań zleconych przez Przewodniczącego komisji.
4. Członkowie Komisji w szczególności:
a) uczestniczą w jej pracach poprzez udział w posiedzeniach, spotkaniach, kontrolach, pracach zespołów,
b) biorą udział w innych formach jej działań wynikających z prowadzonych zadań,
c) podnoszą swoją wiedzę i kompetencje poprzez uczestnictwo w szkoleniach, seminariach, warsztatach i konferencjach dotyczących problematyki uzależnień i przemocy.
IV. INNE POSTANOWIENIA
§ 8
1. Posiedzenia Komisji odbywają się w siedzibie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sztumie. W uzasadnionych sytuacjach posiedzenia Komisji mogą odbywać się w innym wyznaczonym miejscu.
2. Zasady wynagradzania członków Komisji ustala Rada Miejska w Sztumie w Gminnym Programie Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy Sztum.
3. Komisja posługuje się pieczątką nagłówkową o treści:
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sztumie
82-400 Sztum, ul. Mickiewicza 39,
tel. 55 640 63 42
Sztum, dnia 09.09.2020 r.
Członkowie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sztumie:
Małgorzata Kozłowska ………………………………..
Agnieszka Chmielewska ………………………………
Magdalena Wasiewicz …………………………………
Stanisław Milanowski …………………………………
Stanisław Mieszczak …………………………………..